Sýria

1. októbra 2021, dedic, Nezaradené

UKRADNUTÝ SEN

Sýriu sme si už dávnejšie chceli podrobnejšie pozrieť. Chceli sme sa túlať po Damašku, údajne najdlhšie trvale osídlenom hlavnom meste na Zemi. Chceli sme si vychutnať Palmýru-kráľovnú púšte a chceli sme nazrieť aspoň do dvoch-troch križiackych hradov. Vyčlenili sme si teda na Sýriu pár dní voľna. Situácia v tejto krajine sa však prudko zmenila a urobila nám škrt cez naše plány. Jeden dlhší pobyt sme zmenili na dva „šteky“. Jeden 50 km taxíkom z Turecka do Halabu /Aleppa/ a druhý letecky do Damašku a Palmýry. Aj takéto veci prináša cestovanie po dnešnom tektonickom svete.

Sýria /185 180 km2, 17,1 mil.obyvateľov/ je jedna z krajín, ktorá sa v 60-70-tych rokoch pokúšala o arabský socializmus pod vedením Háfiza Asada a jeho strany BAAS. Assad bol z generácie arabských prvorevolucionárov, pobratim egyptských a irackých vodcov, koketujúcich s podobnými proto-socialistickými ideami. Otec Assad postupne strácal ilúzie o arabskom socializme a keď zomrel, jeho syn-lekár Baššár Asad už zdôrazňoval skôr sýrske nacionálne záujmy, než nejaký arabský socialistický internacionalizmus. Baššár Asad prevzal údel vodcu Sýrie v ťažkých časoch po rozpade ZSSR. Zdroje zahraničnej pomoci sa stenčili, Izrael posilnil a v Sýrii tak ako v celom arabskom svete sa revitalizoval islamský náboženský fundamentalizmus. Ľudia v Sýrii si opäť začali spomínať na svoj sunnitský, šiítsky, alavitský či kresťanský pôvod. Ženy sa začali prezliekať z moderných európskych šiat do tradičných arabských odevov a za sociálnymi nerovnosťami videli hriechy proti pravej islamskej vierouke.

Pomery vo svete sa menili a pre Sýriu, bohužiaľ, ďalej zhoršovali. V krajinách socializmu znovu reštaurovali kapitalizmus. Do duší sklamaných Arabov začali imámovia zasievať čoraz radikálnejší islam. Tlak po náhrade arabsko-socialistického režimu ortodoxným islamským režimom pochádzal najmä zo Saudskej Arábie. Tá mala dosť zdrojov, aby radikálnejších islamistov trénovala a financovala, aby na to využívala aj radikalizujúce sa arabské i západné médiá. Sýrsky pokus o arabský socializmus bol svojho času smrteľným nebezpečenstvom pre stredoveký saudský režim, Teraz Saudi vycítili šancu na revanš a rozhodli sa ju využiť na úplnú likvidáciu sýrskeho sekulárno-socialistického nebezpečenstva.

Médiá financované Saudmi začali posúvať obraz o sýrskom režime z ideologickej do religióznej podoby. Zo sekularistov a socialistov, bojujúcich za chudobné ľudové masy bez rozdielu náboženského presvedčenia sa stali menšinoví šiítski alaviti /lebo ich zastúpenie v strane BAAS bolo silnejšie, než by im podľa % alavitov v Sýrii patrilo/, utláčajúci sunnitskú sýrsku väčšinu. Zo sekulárneho socialistického vodcu Baššára Asada sa stal šiítsko-alavitský diktátor. Saudom tu pomáhali americkí špecialisti na masmediálne pôsobenie a na tzv. radikalizačný marketing.

V Sýrii však bol napriek týmto posunom stále relatívny pokoj. V stabilnom, na ropu chudobnom ale usporiadanom a na arabské pomery modernom sýrskom štáte bolo treba odpáliť rozbušku, zapáliť oheň masovejších nepokojov. Ke´d sa to nedalo urobiť zvnútra, muselo to prísť zvonku. A hľa,- vonku, v iných arabských krajinách: Tunisku, Egypte, Líbyi začala „z ničoho nič“ tzv. „arabská jar“. Z odstupom času vidieť lepšie „anatómiu“ tejto akože jari. V Tunisku a Egypte, kde začala, je už všetko v starých koľajach. Akoby sa ani nič neudialo. Nepokoje v týchto dvoch pro-západných krajinách boli skôr riadeným chaosom, krycím manévrom, rozbuškou, ktorá nezničila tieto režimy, ale zničila resp. mala zničiť proti-západné režimy v susedných krajinách: v Líbyi a Sýrii. Hlavným cieľom revolučného kraválu arabskej jari bola teda aj Sýria.

Ke´d sme si pred návštevami Sýrie v začiatkoch nepokojov išli do Záhorskej Bystrice pre víza honorárnemu konzulovi Sýrie v SR /Sýrčanovi, čo u nás vyštudoval a dlhé roky žil, no mal výborné vzťahy so sýrskou vládou/, na našu otázku, čo sa to v jeho starej vlasti deje iba zavzdychal: „Preboha, čo od nás tí Američania chcú ? Veď od nikoho nič nechceme, nikoho nenapádame. PREČO NÁM NEDAJÚ POKOJ ?“

Nuž USA a Západ Sýrii pokoj nedali. Sýriu na pokoji nenechali. Prečo ? Lebo práve onen „pokoj“ západným mocipánom a ich saudským spolupracovníkom „rezal uši“. Bol to príliš svätý pokoj. Bolo ho treba nahradiť pekelným kolotočom vzájomného zabíjania, drancovania, vyháňania. Západ totiž potreboval a potrebuje na Zemi humbug, chaos, zmätky, vojny-aby tam potom mohol poslať humanitárne bombardéry, tomahawky a „mierové spojenecké vojská“. Aby tam tí, čo vojnu rozpútali, mohli na konci dňa nastoliť „americký mier“.

Naši nešťastní novinári a z kadejakých fondov, nadácií a MVO platení experti, politológovia a iní demešovia a dulebovia hľadali dlhé týždne po začiatku nepokojov v juhosýrskom Daráa- medzi Slovákmi, vracajúcimi sa zo Sýrie- nejakých „svedkov tých strašných udalostí“; ľudí, čo by potvrdili „hrozné zverstvá Bašára Assada, spáchané na pokojných sýrskych demonštrantoch“. Naši turisti, naši archeológovia, lekári, misionári, obchodníci im však nemali čím poslúžiť. Všetci unisono hlásili, že v tých častiach Sýrie, kde pôsobili, je pokoj a ľudia sú skôr naštvaní na tých, čo tento pokoj v Dará a neskôr v Aleppe narúšajú.

Využili sme naše dva krátke pobyty v Sýrii a pozreli sme si aspoň zvonku Citadelu v Aleppe. Mohutný hrad z 13.storočia, jeden z najväčších na svete, pomerne dobre rekonštruovaný a sprístupnený turistickej verejnosti.

Citadela v Aleppe

– V akom stave je dnes,-za to nesú zodpovednosť pro-západné „demokratické“ sily a nimi odbrzdení islamskí teroristi a fanatici. Bohužiaľ, my sme ešte pred touto hrôzou stihli len krátky výlet taxíkom z Turecka. Letecky, bez nocľahu sme prišli aj do Palmýry. Tiež tam bol vtedy ešte pokoj, no v Iraku sa už mobilizoval Islamský štát. Videli sme tú nádheru, tie úžasné stĺpy a altánkom podobné stavby, tie pekne rekonštruované antické sochy. Stihli sme to skôr, než prišli „allahovi bojovníci“ a rozfaklili to tam dynamitom.

Palmýra

No a samotný pobyt v Damašku – to boli dva nocľahy a jeden celý deň, prechodený po uliciach tohto európsky vyzerajúceho večného mesta. Viac sme už nestihli.

Damašská brána

Stratégovia vo Washingtone a fanatickí Saudi nás okradli o náš sýrsky sen. Asi už definitívne, pretože najbližšie desaťročie sa do Palmýry či križiackych hradov normálnejšie turistické cesty konať nebudú. Nahradí ich nanajvýš pár výjazdov vyberaných akožeturistov s vládnym krytím a fotožurnalistov-manipulátorov /typu pána Bána/, pachtiacich po hrôzostrašných, ešte krvavých záberoch z Rakky.

Čo nastalo v Sýrii po našich krátkych návštevách ? Nuž apokalypsa, vraždenie. Vojna všetkých proti všetkým. Stačilo, aby islamisti zistili, že ten či onen Sýrčan slúžil režimu ako úradník na radnici či ako poštár na pošte,-a už ho šikovali aj s celou jeho rodinou na strechu výškovej budovy a odtiaľ ho aj s rodičmi, manželkou a deťmi hodili dolu. A potom, ke´d mal niekto preživší z jeho rodiny príležitosť, vystrieľal na revanš zase islamistu s jeho rodinou. A tak dookola. Zabíjanie by pokračovalo azda aj dodnes, keby sa do toho rázne neobulo Rusko a neobnovilo na veľkej väčšine Sýrie aký-taký poriadok.

Nastala druhá etapa strašnej sýrskej tragédie-pomaly sa meniaca na hrôzostrašnú frašku. Kýmsi organizované miliónové masy Západom a Saudmi osprostených povstalcov sa začali zo Sýrie valiť do zahraničia. Cez Turecko do Grécka alebo cez Líbyu do Talianska. Všetci utekali jedným smerom “ Džermany, Džermany, Džermany…“- Prečo západný svet nenechal Sýriu na pokoji ? Prečo v zápale pochybného vypudzovania Rusov z ich poslednej stredomorskej základne museli umrieť státisíce Sýrčanov. Prečo museli o svoju domovinu prísť milióny moslimov i kresťanov ? Prečo Západ nenechal Sýriu na pokoji ?

A pritom na pokoji necháva tureckých okupantov, pľundrujúcich značnú časť Sýrie už od čias 1.svetovej vojny. Podľa zmluvy zo Sévres i tzv. Sykes-Picotovej zmluvy je to súčasť Sýrie. /A to nehovoríme o historickom Levante, akejsi naozaj Veľkej Sýrii, do ktorej patrila turecká provincia Hatay, Libanon, Jordánsko a historická Palestína, vrátane Izraela/. Boli sme tam, vieme o čom hovoríme. Máme na mysli oblasti okolo dnešného Mersinu a Iskanderinu, krajinu, kde sa kedysi rozprestierala úžasná antická Antiochia. Tu kázal v začiatkoch svojej misie svätý Peter, tu chodieval s Pannou Máriou jej osobný ochranca svätý Ján. Hory okolo Antiochie sú plné jaskýň, kde sa skrývali, zhromažďovali a modlili prví kresťania. V jednom z takýchto chrámov sme boli svedkami historickej rekonštrukcie takéhoto starokresťanského obradu. Počúvali sme vystúpenie katolíckemu speváckemu zboru z Bavorska . Neveľká jaskyňa sa rozozvučala nádhernými náboženskými spevmi v gréčtine a latinčine. To bol zážitok !

Milí Slováci,-ak sa vám aj v najbližšom čase nepodarí vycestovať do „Veľkej Sýrie“, navštívte aspoň tú „malú“, okupovanú Tureckom na najjužnejšom cípe tureckého stredomorského pobrežia. Nebu´dte prekvapení, že tam budete počuť najmú sýrsku arabčinu. Okrem tureckých vojakov a úradníkov a ich rodín tam totiž žijú iba sýrski Arabi. A čakajú, kedy si svet spomenie aj na nich a na ich utrpenie. – Nebojte sa, nebudete tam /zatiaľ/ cítiť pach krvi. Stretnete sa tam iba s nespravodlivo zabudnutou históriou.

Na záver niečo „optimistické“: tento svet sa nevyvíja tak, ako by sa mal a mohol; jeho „srdce“ chorľavie, fibriluje. Zrejme už pomôže iba transplantácia. Nájde sa obetavý darca ?

/Autorom fotiek je autor textu/.