Zambia / Po Afrike 21. /

LÍZNUTIE Z PANSKÉHO PEKÁČA

Zambia nás zlákala tým, že leží pri Viktoriiných vodopádoch a pri rieke Zambezi. Zambezi je africká veľrieka, ktorá dala Zambii nielen názov, ale aj životodarnú vodu a turistickú atrakciu non plus ultra.

Zambia má 752 614 km2 a 18,5 miliónov obyvateľov. V hlavnom meste LUSAKA žije 2,5 milióna obyvateľov. Bohužiaľ, pri návšteve Zambie sme Lusaku zatiaľ obišli. Z druhej ruky vieme, že je to škoda, lebo Lusaka je mesto, kde sa snúbi koloniálna história s modernou dynamickou Afrikou.

Zambia bola britskou kolóniou pod názvom „Severná Rodézia“. Krajina bola dlho terčom lovcov otrokov z Arábie a Portugalska. V rokoch 1851-1855 to tu podrobne preskúmal D.Livingstone. Zameral sa najmä na oblasti, bohaté na zlato a meď. V 1887 podpísal britský podnikateľ, diplomat a špekulant C.Rhodes protektorátnu zmluvu s miestnymi náčelníkmi a následne v 1891 sa krajina skutočne stala britským protektorátom=kolóniou. Stala sa najväčším exportérom medi v rámci Britskej ríše. Od 1962 sa Severná Rodézia pod názvom Zambia osamostatnila. Jej prvý prezident K.Kaunda bol však typický predstaviteľ oportunistickej černošskej neokolonialistickej buržoázie. Od začiatku držal Zambiu v siločiarach britskej resp. britsko-americkej geopolitiky a tak je tomu až doposiaľ.

V Zambii žije okolo 200 000 belochov, farmárov, podnikateľov, predstaviteľov inteligencie. Je to síce iba 1,1% celej populácie, no ich vplyv na smerovanie krajiny je dosť významný. Z náboženského hľadiska formálne prevažuje kresťanstvo /protestantské/ nad islamom resp. hinduizmom. Uvádzané percento animistov je však oveľa vyššie ako oficiálne 2%. Väčšina animistov sa totiž iba pro forma hlási ku kresťanstvu alebo islamu.

Ekonomika Zambie je vybudovaná tak, aby to vyhovovalo potrebám britských neokolonialistov, ovládajúcich ťažbu medi a kobaltu. Okrem týchto surovín Zambia vyváža aj elektrickú energiu – z gigantickej priehrady KARIBE na rieke Zambezi, ktorú Zambia spoločne prevádzkuje so Zimbabwe. Popri tom sa zo Zambie exportuje najmä bavlna a tabak.

Dôležitým zdrojom príjmov do zambijskej štátnej pokladnice sú dane z podnikania v oblasti turistického priemyslu. Centrom turizmu v Zambii je mesto LIVINGSTONE. ležiace oproti zimbabwianskemu mestu Vicktoria Falls. V Livingstone sme strávili podstatnú časť nášho pobytu v Zambii. Ako mnoho turistov sme aj my prišli do Livingstonu cez mohutný železný most, klenúci sa ponad roklinu s riekou Zambezi ešte z koloniálnych čias.

Po moste ide asfaltka ale aj železničná trať. Boli sme svedkami, že sa využíva aj inak: je jedným z celosvetovo najpreslávenejších miest na realizáciu BANDŽIDŽAMPINGu ale tiež na závesné lanovkovanie – ZIP LINE Športovo založených turistov, ktorí sa podujali na tieto radovánky sme pozerali so závisťou ale v bezpečnej vzdialenosti od nich.

Na pozorovanie Zambezi sme mali vynikajúce miesto. V Zambii, v Livingstone sme totiž boli ubytovaní v hoteli ROYAL LIVINGSTONE. Je to starý päťhviezdičkový luxusný hotel, postavený ešte v časoch britského kolonializmu. Spali v ňom britskí panovníci, politici, podnikatelia a mnohé umelecké celebrity.

Budova hotela je nízka ale rozložitá. Hotel má predovšetkým úchvatnú zadnú hotelovú záhradu. Na perfektne vykosenom trávniku sú popri bazéne i smerom k rieke rozložené starosvetské ležadlá a kreslá. Možno z nich sledovať dianie na Zambezi tesne pred tým, ako sa jej vody vrhnú do série Viktóriiných vodopádov a kaskád. Neraz z hotelovej záhrady vidieť aj hrochy, krokodíly a množstvo vodného vtáctva.

Opakom luxusného života návštevníkov hotela je každodenný život zambijských roľníkov, najmä pastierov. Sotva pár kilometrov od hotela začína úplne iný svet. Miesto úslužných černochov v livrejoch tu vidiek chatrne oblečených, zúbožených ľudí, žijúcich iba z toho, čo si sami vyprodukujú.

Zambia je nádherná krajina pre tých, čo sa im tu pošťastilo narodiť sa do niektorej zo zámožných belošských alebo aj černošských rodín. Prípadne pre tých, čo tu,- ako my,- strávili aspoň dva sladké dni a noci v starosvetskom koloniálnom prepychu.

Oblizli sme si z panského pekáča. Povieme vám, bolo to naozaj fajnové.

/Autorom foto je autor textu/.

Odstúpiť ! Odstúpiť ! Odstúpiť !

16.12.2025

Minister dopravy Jozef Ráž – okamžite odstúpiť ! Prečo ? Pretože: Na Kysuciach včera dokončili modernizáciu železničnej trate do Česka; Na Pohroní predvčerom dokončili modernizáciu železničnej trate B.Bystrica-Bratislava a vlak po nej opäť premáva bez prerušenia; Na Kysuciach zahájili práce na výstavbe posledného úseku diaľnice zo Žiliny do Poľska, vrátane [...]

Čudný svet manipulátora Braňa Krála

14.12.2025

Z dnešných tv diskusií stojí za zmienku pozoruhodná sonda do čudného sveta manipulátora Braňa Krála /“moderátora“ ta3/. Nádherný príklad ideovej predpojatosti či prepojenosti „našich“ médií na opozičné progresivistické a liberalistické strany. Dôkaz číslo jeden: Názov Králom vedenej diskusie odzrkadľuje rétoriku opozície. Vraj [...]

Minister Kamenický vedie nad opozíciou 3:0 !

13.12.2025

Včera po S&P a Fitch ponechala ekonomický rating SR v nezmenenej podobe aj agentúra Moody´s. SR má A3 so STABILNÝM výhľadom. Do tretice všetkého dobrého. „Ide o priaznivú správu, ktorá prichádza v období globálnej neistoty, spomalenia rastu najväčších obchodných partnerov SR“. Agentúra skonštatovala, že berie do úvahy konsolidačné úsilie vlády SR, [...]

Jens Stoltenberg

Bolo NATO blízko k vojne s Ruskom? Pre Pravdu odpovedal exšéf aliancie Jens Stoltenberg

17.12.2025 00:00

Bývalý generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg poskytol Pravde exkluzívny rozhovor.

Auto po zrážke s vlakom

Vlak prevalcoval auto na železničnom priecestí v Bratislave. Vodič včas unikol

16.12.2025 22:30

Na železničnom priecestí na Ivanskej ceste v Bratislave došlo v utorok k zrážke vlaku a auta.

Juraj Blanár, Petr Macinka

Macinka sa stretol s Blanárom: Česko bude rado spolupracovať so Slovenskom

16.12.2025 21:59

Podľa Macinku chce Česko sa spolupracovať so Slovenskom bez ohľadu na to, kto v tejto krajine vládne.

tatra moldava

Tatrovky za miliardu eur. V Moldave nad Bodvou ich plánujú vyrobiť 4000

16.12.2025 20:06

V Moldave nad Bodvou vyrobia v nasledujúcich štyroch rokoch 4000 vojenských nákladných vozidiel Tatra za viac ako miliardu eur.