Založ si blog

Čím potešíte puritána ?

Cez Vianoce dostávam veľa pošty. Klasickej papierovej či pohľadnicovej. ale aj elektronickej, – cez sociálne siete, cez sms a emaily a pod. Všetky tieto dobré signály, že na mňa iní ľudia myslia, ma -úprimne sa priznávam-tešia. No nie vždy a všetko, čo je v pošte ma iba teší. – Ste zvedaví, čo ma nepoteší ?

Nuž takého starého jazykového puritána, ako som ja, neteší najmä trochu neporiadna slovenčina. Taká trochu vyčaptaná, ako staré papuče alebo trochu nepríjemná, ako nové nevkusné neohybné topánky. Nemám rád, keď v korešpondencii alebo v slovenských médiách nájdem slovíčka ako napríklad:

-koláč štedrák miesto koláča mriežkovníka, mrežovníka príp. štedrovníka,

-natočiť film miesto nakrútiť film,

-priať miesto želať

-prišlo mi miesto pripadalo mi, zdalo sa mi, videlo sa mi

-napriahol sa miesto rozohnal sa,

-nádielka miesto podarúnok, darček

-čosi voní miesto čosi vonia,

-rolničky miesto spiežovce,

-jaternice, jelitá miesto krvavničky, hurky,

-bravčové a hovädzie miesto bravčoviny a hovädziny,

-kúsať miesto hrýzť,

-narvať do boty miesto napchať do topánky,

-pamlsky miesto maškrty,

-pelech miesto brloh,

-šedá halenka miesto sivá blúzka,

-dať do trúby miesto dať do rúry,

-topinky miesto hrianky,

-rohlíky miesto rožky,

-s dovolením miesto dovoľte,

-prevedenie miesto vyhotovenie,

-nabobtnať miesto nafučať alebo napuchnúť,

-osmahnúť miesto pripiecť,

-zázvor miesto ďumbier.

-kotníky miesto členky,

-ľadviny miesto obličky. atď.

Áno viem, že nie všetky tieto slová sú nespisovné. Ale nemôžem si pomôcť, – mne sú nesympatické. Aj keď ich rešpektujem, radosť mi neprinášajú.

So slovami je to ako s ľuďmi. Nemusíme ich mať radi, ale rešpektovať by sme ich mali. Lásku ale od nikoho nasilu nepožadujme. Stačí rešpekt. Inak si nikdy neporozumieme.

/Venované V. Krčmérymu, -človeku, ktorého som nemal rád ale veľmi som ho rešpektoval. Bude chýbať./.

Hystéria=program „našej“ opozície

27.04.2024

PS,SaS a spol. sa po aprílovom volebnom K.O. už trochu pozviechali a hneď na budúci týždeň chystajú jedinú vec, ktorú vedia: stretávku bratislavských „raplov“, hysterikov na jednom z centrálnych námestí. Každému aspoň trochu politicky gramotnému človeku je jasné, že ide o súčasť opozičnej predvolebnej kampane do eurovolieb. A pretože opozičné strany svojim [...]

Slovensko NIE je „Západ“

25.04.2024

Medzi slniečkármi, progresívnymi liberálmi ale aj u niektorých pseudo-konzervatívnych“ kádehákov sa v poslednom čase stalo módou sezóny zdôrazňovať, že Slovensko je vraj „Západ“. Slovensko je vraj EU, Slovensko je vraj NATO – a preto je vraj Západ. Nič iné, než pravý nefalšovaný politicky, ideologický ale vraj aj geografický, historický, [...]

Opozícia sa nám rozdelila na normálnu a extrémistickú, začína koalično-opozičné prímerie ?

19.04.2024

Všimli ste si to ? Na prehru v prezidentských voľbách reaguje opozícia dvoma spôsobmi. Na jednej strane sa KDH ale paradoxne aj OLaNO čiastočne normalizuje, upúšťa od konfrontácie s vládou na život a na smrť a na druhej strane sa PS a SaS ďalej radikalizuje a mení na až extrémne nepriateľskú protivládnu a protislovenskú silu. KDH začalo so zmenou postoja listom pre [...]

France Macron

Uvidia Parížania Macrona plávať v rieke? Minister spravodlivosti sa nepridá, lebo mu prekáža teplota vody

30.04.2024 15:00

Od leta 2025 umožnia ľuďom zaplávať si v Seine, v ktorej platí zákaz kúpania už od roku 1923. Pozdĺž troch úsekov rieky budú mať k dispozícii šatne i sprchy.

Rusko, Ukrajina, vojna na Ukrajine

Takmer storočná Ukrajinka prešla podľa polície desať kilometrov z okupovaného územia

30.04.2024 14:45

"Prežila som tamtú vojnu a prežijem aj túto vojnu," povedala.

blaha ľuboš

Blaha poskytol propagandistický rozhovor ruskej televízii, podľa Šimečku konal v rozpore so zahraničnou politikou Slovenska

30.04.2024 14:35

Líder PS konštatoval, že za svoje výroky by sa mal Blaha okamžite ospravedlniť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 760
Celková čítanosť: 2837312x
Priemerná čítanosť článkov: 3733x

Autor blogu

Kategórie