Gabun /Po Afrike 10./

SKÚSTE HO.

Použili sme tu názov tejto africkej krajiny v takom tvare, v akom sme sa to učili ešte v škole a v akom sa to na Slovensku používalo až donedávna – pokým nenastali časy slepého opičenia sa po anglosaskom Západe. – Darmo sa však snažíte, páni prepisovači /histórie, gramatiky, genetiky…/-nás vy nepreonačíte. My sme tu ešte Slováci.

Späť do Afriky. Gabun je štát, v ktorom sme sa ocitli iba na pár hodín a ešte aj to neplánovane a vlastne ilegálne. Bez víz. Loď Maxim Gorkij na svojej plavbe okolo Afriky prejavila svoje skvelé manévrovacie schopnosti, aj relatívne dosť pohostinnosti, -no bohužiaľ vzhľadom na vek svojich motorov to stálo veľa, príliš veľa nafty a mazutu. Jednoducho povedané, stará loď „žrala“ pohonné hmoty ako by mala deravý gágor. Plánovanú spotrebu pravidelne prekračovala a tak sa pri opustení prístavu Cotonou v Benine ukázalo, že do prístavu Walvis Bay /Namíbia/ jej zásoby pohonných hmôt stačiť nebudú. Nemecká plavebná spoločnosť z bezpečnostných a finančných dôvodov zakázala kapitánovi zakotviť a natankovať v Lagose /Nigéria/. Posledná možnosť, ako predísť katastrofe a neodstaviť motory na šírom mori kdesi pri Kongu bola zakotviť v LIBREVILLE, hlavnom meste Gabunu. Tam boli ochotní výletnú lo´d na pár hodín aj bez víz prijať a za pomerne lacný peniaz ju ako-tak natankovať.

A tak sa stalo, že sme sa ráno zobudili- miesto na šírom mori – v nepríliš vzhľadnom africkom prístave, medzi žeriavmi a kontajnermi a hadicami, pripravenými na životodarnú transfúziu paliva do útrob našej lode. Lodný rozhlas vyhlásil, že budeme musieť uskutočniť technický stop a počas neho z bezpečnostných dôvodov budeme musieť na pár hodín opustiť loď, aby loď mohla načerpať palivo pri splnení všetkých predpisov.

Fajn. Počas raňajok sme si zbežne prečítali, čo o Gabune písal bedeker a vyšli na breh, do chatrnej budovy osobného terminálu. Bohužiaľ, žiadnu kameru sme si zo sebou vziať nemohli a nemali sme ani opustiť bránu prístavu.

Pár hodín sme strávili ponevieraním sa pomedzi žeriavy a kontajnery a krúžením po „hale“ terminálu, kde sa ako zázrakom objavilo niekoľko predavačov suvenírov a dokonca sa tu otvorila aj malá turistická informačná kancelária. Hrnčeky a nič podobné predavači ale neponúkali. Predávali iba samé turistické haraburdy, ako všade, kde sme predtým zakotvili. Pri pulte turistických informácií sme však dostali veľký farebný poster s obrázkami a textom do 20 turisticky najzaujímavejších miest Gabunu. Samozrejme, dostali sme aj brožúrku s faktografiou Gabunu a gratis jeden kokosový orech so šťavou.

Čo sme sa o Gabune dozvedeli ? Nuž napríklad, že krajina má plochu 267 668 km2 a 2,2 mil.obyvateľov. Patrí teda medzi najredšie osídlené krajiny Afriky. Nota bene bez toho, aby jeho územie pokrývala púšť či neúrodný sahel. Skoro polovica populácie žije v hlavnom meste, v takmer miliónovom meste Libreville.

Libreville na nás pôsobil ako dynamicky sa rozvíjajúce a bohaté africké mesto. V centre mesta bolo vidiek moderné vežiaky, no domčeky väčšiny obyvateľov sa rozťahovali do ďaleka po plochom reliéfe krajiny. Zdrojom bohatstva Gabunu je ťažba ropy a dokonca jej obmedzené spracovávanie v miestnej rafinérii. Vďaka rope je Gabun na 7. mieste v Afrike, pokiaľ ide o HDP ako také a na 3.mieste /po Rovníkovej Guinei a Seychellách/ pri prepočtoch HDP per capita.

Zaujímavosťou je, že prvými obyvateľmi dnešného Gabunu boli údajne Pygmejovia. Dnes už prevažujú Bantuovia. Prvými osadníkmi boli /ako takmer všade v Západnej Afrike/ Portugalci a po nich Francúzi. Tí tu bačovali až do vyhlásenia nezávislosti a v podobe neokolonialistických praktík a vďaka „pachu ropy“ bačujú dodnes. Pozitívnu rolu pri založení hlavného mesta Libreville zohrali prepustení otroci. Ich potomkovia potom /50-60-te roky 20.storočia/ boli predvojom boja za nezávislosť Gabunu. Bohužiaľ, nezávislosť vybojovaná v r.1960 je iba formálna. O všetkom rozhoduje francúzsky ambasador a niekoľko tisícový kontingent vojakov Francúzskej armády a Cudzineckej légie. O tom, kto v Gabune vládne svedčí anekdotická príhoda z potlačenia vojenského prevratu proti pro-francúzskej vláde prezidenta M´ Bua. Francúzska armáda vraj na jeho popud potlačila povstalcov o jeden celý deň skôr, ako ich o to samotný zvrhnutý M´ Bua požiadal…Geopoliticky je máloktorá africká krajina tak pevne v rukách Francúzska, Západu a liberálneho kapitalizmu ako Gabun.

Na plagáte, ktorý sme dostali sa zdôrazňuje, že hlavným bohatstvom krajiny je tropický dažďový prales, pokrývajúci 85% rozlohy krajiny. Je to naozaj tropická džungľa, pretože rovník prechádza priamo územím Gabunu. V porastoch prevládajú mahagonovníky, ebenovníky, rafie a liany. Spomedzi cicavcov, čo v pralesoch žijú, sa Gabun chváli najmä početnými stádami džungľových goríl /sú menšie ako horské gorily v Rwande/ a hrochov /v povodí vyše 1200 km dlhej vodnatej rieky Ogoúe/. V džungli je mnoho druhov plazov /hadov/, obojživelníkov a hmyzu a neobyčajne veľa druhov papagájov. V pohorí Chaillu je vyše 200 jaskýň, z nich je väčšina ešte neprebádaných. Príroda je v krajine veľmi málo narušená ľudskou činnosťou /z výnimkou miest, kde sa ťaží ropa alebo dobýva železná a mangánová ruda/. Napríklad orná pôda predstavuje iba o čosi viac ako 1% rozlohy krajiny. Pestuje sa maniok, batáty, kukurica, banány a arašidy. Problematický je i chov hovädzieho dobytka /muchy tse-tse/. Najväčším nebezpečenstvom pre zdravé životné prostredie je ťažba tropického dreva. Bohužiaľ, tá už pomerne rýchlo napreduje, -rovnako ako plantážové pestovanie olejnej palmy.

Tri štvrtiny populácie sa oficiálne hlási ku kresťanstvu, štvrtina sú animisti a iba 1% sú moslimovia. O neokoloniálnych praktikách v Gabune svedčí rozdelenie bohatstva, plynúceho z ťažby ropy, rúd a dreva. Štvrtina /mužskej/ populácie je nezamestnaná, takmer polovica trpí chudobou /napriek formálne vysokému podielu HDP na občana/, viac ako 40% je pologramotná alebo úplne negramotná. Zato úzka domorodá elita a vyše 10 000 Francúzov žije v rezidenciách ako z rozprávky. Chudobu a choroby sa pokúsil pred vyše pol storočím zmierniť švajčiarsky lekár ALBERT SCHWEITZER, ktorý v džungli založil nemocnicu LAMBARÉNÉ. Svojho času to bola akcia s mimoriadne silným marketingovým nábojom a odštartovala podobné projekty aj v iných častiach Afriky. Dnes už médiá Lambaréné a podobných zariadeniam veľa pozornosti nevenujú. Škoda.

Vzhľadom na potreby transportu ropy, rúd a dreva z vnútrozemia do pobrežných prístavov, najmä ropného terminálu PORT- GENTIL /150 tis. obyv./ je na africké pomery solídna sieť železníc, ciest z asfaltovým povrchom a letísk. Pri ich výstavbe a údržbe je aktívna Čína. Gabun ju platí podielmi vyťaženej ropy, rúd a dreva…

Z obrázkov na plagáte a z rozprávania jedného slovenského turistického sprievodcu vieme, že spomedzi viacerých národných parkov je najzaujímavejší NP Akanda, zameraný na vodné vtáctvo a po-riečnu faunu a flóru a NP Ivindo, kde sú popri faune a flóre zaujímavé aj vodopády, ale aj džungľové slony, hady. V NP Lopé na vás čakajú džungle a savany, gorily, slony a papagáje.

Po niekoľkých hodinách tankovania bola naša loď opäť schopná plavby-smer Namíbia. Nám sa na palubu veľmi nechcelo. Málo narušená príroda národných parkov Gabunu nás napašmala. navnadila na podstatne dlhší pobyt a podstatne ďalej od brehov Atlantiku, než je prístav v Libreville. Ktovie, či nám život ešte ponúkne šancu prísť sa sem pozrieť.

Vážení priatelia, ak takúto šancu dostanete aj vy,-uchopte ju mocnejšie ako sme to urobili my. Jedna na exotické krajiny orientovaná slovenská cestovka sporadicky ponúka „expedície“ aj do Gabunu. Ak sa s ňou tam vyberiete, zjavne- podľa nášho názoru- neoľutujete.

Gabun, to je viac ako desatina krajiny v podobe národných parkov, to je rovník v jeho málo narušenej, klasicky africkej podobe. Skúste ho.

Dlugošovej ÚOO je ŠPINAVÝ NÁSTROJ na realizáciu straníckej politiky PS /Progresívneho Slovenska/

25.11.2025

Médiá v SR nielen klamú, ale aj zatajujú. Až dovčera sa im podarilo zatajiť, že ÚOO JUDr. Dlugošovej /platený z našich daní/ je de facto pracovisko PS. Úrad vznikol počas vlády Hegera, dnes funkcionára Demokratov, t.j. strany, ktorá sa chystá vládnuť s Progresívnym Slovenskom. Na jeho čelo v spolupráci s vtedajšou prezidentkou Čaputovou /ex-podpredsedníčkou [...]

Nehanbíte sa mať na Vianoce kapra so zemiakovým šalátom ?! Nehanbíte sa byť šéfkou „nezávislého“ úradu a za manžela mať zakladateľa PS a za koncipientku podpredsedníčku PS ?

24.11.2025

Karola Lacová, ozdoba všetkých európskych moderátorov, včera poriadne zaperlila. Najprv sa s „nevinným úsmevom“ spýtala ministra pôdohospodárstva a rozvoja vidieka, Richarda Takáča, čo bude mať na vianočnom stole. A potom keď jej ten odpovedal, že ako obvykle – kapra a zemiakový šalát, – rázne do neho udrela. Ak hrozný slovanský boh Perún sa ho s [...]

Vláčikový útok na J.Ráža: vykoľajený vozeň kontra nová diaľnica za 270 miliónov

19.11.2025

Dnes sa médiá, najmä televízie s priam škodoradostnou rozkošou venovali „už tretej havárii“ na železnici v priebehu pár týždňov. Čudná kategorizácia, pretože vykoľajenie jedného vozňa bez akýchkoľvek zranení cestujúcich nie je podľa železničiarov mimoriadna udalosť ale iba prevádzková nehoda, aké sa pri tisícoch jázd občas na železnici stávajú. [...]

sneh, zima, zasnežená cesta, policajné auto, polícia

Cestu medzi Zvolenom a B. Bystricou zaplavilo. Pri Krupine sa vylial potok, Sliač skončil pod vodou

26.11.2025 08:54, aktualizované: 09:32

Riziko povodní je hlásených vo viacerých okresoch.

Požiar / Oheň /

Tragédia v Kozárovciach. Pri požiari rodinného domu prišla o život žena a jej tri deti

26.11.2025 08:06, aktualizované: 09:00

Hasiči zasahovali niekoľko hodín.

Israel Palestinians

Brusel zaregistroval občiansku iniciatívu o zastavení asociačnej dohody s Izraelom

26.11.2025 08:03

O iniciatíve rozhodne eurokomisia vtedy, keď získa aspoň milión podpisov občanov členských krajín EÚ.

France Defense

Nesmieme byť slabí zoči-voči Rusku, upozornil Macron. Asi vycvičí dobrovoľníkov pre armádu, koľko im zaplatí?

26.11.2025 08:00

Vo Francúzsku sa špekuluje, že prezident oznámi opätovné zavedenie povinnej vojenčiny. Zrejme však predstaví iný plán posilnenia ozbrojených síl.