Burundi / Po Afrike 17. /

ODDYCHOVKA

Malé Burundi sme navštívili v malej turistickej skupine. Autokarová expedícia mala ako hlavný cieľ horské gorily /vyskytujúce sa v Rwande a Kongu / resp. safari v Ugande. Expedícia s nahusteným programom, no s pomerne kvalitným ubytovaním a vcelku aj s dopravou.

Do Burundi sme prišli lietadlom z Južnej Afriky / Johannesburgu /. Burundi je horský štát s viac-menej solídnou životnou úrovňou. Je to husto osídlená krajina. Má 27 834 km2 /niečo viac ako polovica SR/ no až 10,5-11 mil.obyvateľov. Hlavné mesto je BUJUMBURA /cca 0,5-0,75 mil.obyv./ a leží v nadmorskej výške 775 m.n.m.

Po prílete do Bujumbury sme absolvovali okružnú jazdu mestom a ubytovali sa v komfortnom hoteli. Bujumbura nie je architektonicky či historicky žiadna „bomba“. Je tu však relatívny poriadok, ulice v centre majú chodníky, parky sú bez plastového odpadu. Moderné budovy nie sú žiadne mrakodrapy. Vládne budovy sú skôr účelne než nejako prehnane reprezentatívne koncipované.

Po obede sme opustili Bujumburu a dali sa po výpadovke ku jazeru Tanganika. Za Bujumburou sme však nakrátko zastavili. Napravo od cesty je v tráve väčší balvan a na ňom vyrytý nápis, že sa tu /už nevieme v ktorom roku 19.storočia/ stretli dvaja slávni britskí cestovatelia: LIVINGSTONE a STANLEY.

Turisti pri pamätníku stretnutia Stanleyho a Livingstona

Urobili sme pri skale fotku nemeckej cestovateľskej skupiny, pomotali sa trochu po okolí /bufet, parčík s riedkou trávou, staršia lavička a zopár ženičiek, ponúkajúcich kadejaké šeplety ako „suveníry“. Po pár minútach sme nasadli a ˇťahali ďalej ku jazeru Tanganika.

Kraj okolo nás bol husto osídlený. Prakticky všade sme desiatky a desiatky kilometrov videli nejaké domčeky, poľnohospodárske usadlosti či dedinky. Medzi nimi sa každá piaď pôdy využívala na pestovanie nejakých plodín.

Najčastejšie hľuzovín, ale aj tropických obilnín a stromov s tropickým ovocím /citrusy, banány/. Po pár hodinách sme zastali v akomsi mestečku ktoré akoby nemalo konca-kraja lebo domy jednej obce plynule nadväzovali na domy druhej obce/ asi ako na Horehroní-medzi Michalovou a Pohronskou Polhorou/. Vo vyblýskanej koloniálnej budove luxusného hotela sme trochu posedeli a pojedli. A odpočinuli si v príjemnej záhrade s altánkami a perfektne vykoseným trávnikom.

Burundi nie je veľké, ale zajazdiť na ňom do sýtosti sa napriek tomu dá. Podvečer sme konečne dosiahli plážový rezort pri jazere Tanganika – „Hotel Club du Lac Tanganyika“. Prevzali sme si izby a využili posledné lúče slnka na prechádzku po jazernej pláži. Do vôd jazera nám ísť neodporúčali, vraj kvôli nedostatočnej imunite voči miestnym infekciám. Pozorovali sme teda chvíľu vodné vtáky pri večernom love rýb a potom sa osviežili vo veľkom hotelovom bazéne.

Na druhý deň nás čakala rovnako dlhá cesta ako v predchádzajúci deň – no podstatnú časť už nie po asfalte. Hradskú s vozovkou spevňovanou iba valcami, plnú výmoľov a skál volajú miestni sprievodcovia „AFRICAN MASSAGE“. Cesta nás na niektorých miestach poriadne „vymasírovala“ a do pľúc nám nahnala pár dekagramov červeno-žltého prachu.

Krajina smerom ku hraniciam s Rwandou bola trochu viac zalesnená, dediny boli od seba ďalej. Typicky africké pešie korzovanie po cestách sa v Burundi dopĺňa o „sofistikovanejší“ pohyb bicyklami. Pred väčšími kopcami, keď to bolo len trochu možné, sa bicyklisti chytali za zadné bočnice nákladných aut a dávali nimi vyťahovať až na kopec. Za nákladiakmi visel občas poriadny strapec bicyklistov.

Prešli sme hranicu do Rwandy. Ráz krajiny sa veľmi nezmenil. Ale o tom v ďalšej kapitole.

Celkový dojem z Burundi ? Zdalo sa nám, že hoci je krajina husto osídlená, je akási usporiadanejšia. Zažili sme tu menej zhonu a chaosu, než napríklad v Nigérii alebo na kenskom vidieku /o sodome-gomore v Mombase ani nehovoriac/. Oddychové Burundi sa nám zišlo. Veď nás čakal náročný trekking za horskými gorilami v Rwande a chaotické veľkomesto Goma v konžskej Katange.

/Autorom foto je autor textu/.

Vláčikový útok na J.Ráža: vykoľajený vozeň kontra nová diaľnica za 270 miliónov

19.11.2025

Dnes sa médiá, najmä televízie s priam škodoradostnou rozkošou venovali „už tretej havárii“ na železnici v priebehu pár týždňov. Čudná kategorizácia, pretože vykoľajenie jedného vozňa bez akýchkoľvek zranení cestujúcich nie je podľa železničiarov mimoriadna udalosť ale iba prevádzková nehoda, aké sa pri tisícoch jázd občas na železnici stávajú. [...]

Už aj Igor Daniš mi „ukradol“ blog

19.11.2025

Samozrejme iba obrazne. Tak, ako nedávno R.Fico pri charakteristike udalostí 17.novembra. Slováci neradi chvália. Aj ja som Slovák. Napriek tomu musím napísať: „Pán Daniš, klobúk dolu“. Váš dnešný komentár na Pravde „Slovensku nie je tak zle, ako si nahovárame“, -TO JE ONO. Stručne a jasne popísané, kde leží naša súčasná slovenská bieda. Sme [...]

Tak ste si včera zademonštrovali- A ČO DNES, naši spoluobčania FICOBIJCI ?

18.11.2025

Po mulatovaní, po nezriadenej búrlivej zábave na druhý deň občas prichádzajú bolesti hlavy a depresie. Platí to na alkoholické ale aj na politické opiáše. Včera si naši antificizmom nakazení spoluobčania zahulákali, zaskandovali, vyzúrili. Fajn ale čo dnes ? Čo bude nasledovať po „generálnom štrajku“ ? Odstúpenie Fica a zmena vlády ani náhodou. Premiéra [...]

spisy, dokumenty, tlačivá, papiere

Vláda schválila zrušenie Úradu na ochranu oznamovateľov, vznikne nový úrad

22.11.2025 12:50, aktualizované: 14:17

Vznikne nový Úrad na ochranu obetí trestných činov a oznamovateľov protispoločenskej činnosti.

Bolsonaro

Brazílska polícia zatkla exprezidenta Bolsonara

22.11.2025 12:24, aktualizované: 13:30

Bolsonaro bol v sobotu vzatý z domáceho väzenia do policajnej väzby z dôvodu existencie rizika úteku, uvádza sa v rozhodnutí brazílskeho Najvyššieho súdu.

Nigeria / Mokwa /

Počet nezvestných detí unesených z katolíckej školy v Nigérii stúpol na 300

22.11.2025 10:23

Zatiaľ nie je jasné, kto za útokmi stojí.

Horsky priechod Jahodna pri Kosiciach celi bohatej snehovej nadielke  3

Vo viacerých okresoch SR treba v sobotu počítať so snehovými jazykmi

22.11.2025 09:38

Meteorológovia upozornili, že ich tvorba predstavuje potenciálne nebezpečenstvo pre dopravné aktivity.