Čo chýba Gabčíkovu: Binder a Danišovič

Vodné dielo Gabčíkovo oslavuje jubileum. Priznám sa, na Gabčíkovo som hrdý. Považujem ho za vrcholný inžiniersky projekt, aký sa na modernom Slovensku postavil. Nielen kvôli technickým parametrom stavby, ale aj kvôli spoločensko-politickým podmienkam, za ktorých sa projekt pripravoval, štartoval a napokon dokončil. Dobové podmienky boli vrcholne nepriaznivé až nepriateľské. Aj keď výstavbu podporoval slovenský národ, – tzv. politické elity Slovákov za Československa, za havlovskej federácie ale časť z nich aj po vzniku samostatnej SR sa k projektu správali nevraživo, nepriateľsky ba až fanaticky nepriateľsky. Maďarskí revizionisti, českí šovinisti a pseudo-environmentalisti robili všetko preto, aby sa projekt nepodaril. Našťastie, – kadejakí tí vavrouškovia a bélaliptákovia napokon prehrali !

Dunajská vnútrozemská delta bola v čase, keď som bol mladší a zdatnejší svedkom niekoľkých mojich „expedícií“. Raz som okolo vodného labyrintu prešiel peši po hrádzi z Komárna do Bratislavy /nocľah v spacáku medzi krvilačnými komármi…/, dvakrát na bicykli. Na starej dobrej kanojke som sa neraz hral medzi dunajskou divočinou na „amazonku“. Potom som tu na dva roky výstavby pauzoval -no a po odznení prác som sa tam znovu vrátil. Po postavení priehrady je „delta“ podľa môjho názoru ešte pôsobivejšia ako predtým. Miestami leknové ramená, miestami prietoky s vodou čistou ako v Tatrách. Desaťtisíce vtákov, bobre, diviaky, srnce, líšky,,, pokojné stáda kráv a koní, megakŕdle husí, improvizované krčmy s halászlé… No a jedno z najkrajších miest na Slovensku, -mŕtve rameno /“jazero“ Lion/ pri Kližskej Nemej resp. Čičove , – to je stále rovnako nádherné ako kedysi.

Pokyn na zahájenie výstavby Gabčíkova – notabene ešte za čias havlovskej Č-SFR, – známy ako „SYPTE !“ – patril medzi jeden z mála odvážnych, vlasteneckých a štátnických krokov vtedajšieho predsedu vlády SR, Dr.J.Čarnogurského. Patrí mu za to trvalé miesto v galérii tých slovenských politikov, ktorí pomohli Slovensko posunúť na úroveň rešpektovanej , svojprávnej krajiny. No a keď po Čarnogurskom vzal výstavbu Gabčíkova pod politický patronát dr.V.Mečiar, bolo jasné, že sa Gabčíkovo postaví a že to bude úspech.

Hlavnú zásluhu na tom, že máme veľkolepé Gabčíkovo, však nemajú politici ale dvaja skvelí stavitelia, architekti a manažéri – Ing. Danišovič a Ing. Binder. Prvý z nich bol ideovým otcom myšlienky priehrady na Dunaji. Prof. Danišovič bol ešte stará škola poctivých, pracovitých architektov-puntičkárov. Venoval sa len a len veci samostatnej,- kvôli priehradám opustil načas akademickú kariéru, vydal sa stavať vážsku kaskádu. Nebál sa výroby, nebál sa praktickej manažérskej práce v teréne. O živote prof. Danišoviča dosť veľa viem – nebohá svokra totiž ako mladé dievča u Danišovičov slúžila.

Manažérska bravúra výstavby priehrady sa ešte viac ako u prof. Danišoviča prejavil u Ing. Bindera. J. Binder sa do prác na Gabčíkove pustil na 100% , na doraz. Investoval do priehrady aj kus svojho zdravia a svojej osobnej integrity. Keby nie fanatikov, ako bol Binder, tak by sme dnes Gabčíkovo možno ani nemali.

Danišovič a Binder ,- velikáni slovenského technického a staviteľského umenia by si za svoju prácu pre Slovenskú republiku a pre slovenské národné sebavedomie zaslúžili aspoň nejaký pamätník. Najlepšie spoločný reliéf. A samozrejme, najlepšie by bolo, keby im postavili v areáli Gabčíkova. Buď pri galérii umenia, alebo pri priehradnom múre.

Sochy a reliéfy majú dnes v Bratislave kadejakí umelci a pseudo-umelci /niektorí dokonca na bicykli/ alebo politici-pseudohistorici /napr. aj s dlhými umastenými vlasami/. Ich zásluhy o Slovensko sú v porovnaní so zásluhami Danišovičova a Bindera mizivé. No nech len tie pamätníky majú. Vieme žiť aj s nimi. S čím by sme ale žili lepšie, sebavedomejšie, – to by boli plastiky či reliéfy Danišoviča a Bindera. Dvoch skutočných budovateľov nášho Slovenska.

Vláčikový útok na J.Ráža: vykoľajený vozeň kontra nová diaľnica za 270 miliónov

19.11.2025

Dnes sa médiá, najmä televízie s priam škodoradostnou rozkošou venovali „už tretej havárii“ na železnici v priebehu pár týždňov. Čudná kategorizácia, pretože vykoľajenie jedného vozňa bez akýchkoľvek zranení cestujúcich nie je podľa železničiarov mimoriadna udalosť ale iba prevádzková nehoda, aké sa pri tisícoch jázd občas na železnici stávajú. [...]

Už aj Igor Daniš mi „ukradol“ blog

19.11.2025

Samozrejme iba obrazne. Tak, ako nedávno R.Fico pri charakteristike udalostí 17.novembra. Slováci neradi chvália. Aj ja som Slovák. Napriek tomu musím napísať: „Pán Daniš, klobúk dolu“. Váš dnešný komentár na Pravde „Slovensku nie je tak zle, ako si nahovárame“, -TO JE ONO. Stručne a jasne popísané, kde leží naša súčasná slovenská bieda. Sme [...]

Tak ste si včera zademonštrovali- A ČO DNES, naši spoluobčania FICOBIJCI ?

18.11.2025

Po mulatovaní, po nezriadenej búrlivej zábave na druhý deň občas prichádzajú bolesti hlavy a depresie. Platí to na alkoholické ale aj na politické opiáše. Včera si naši antificizmom nakazení spoluobčania zahulákali, zaskandovali, vyzúrili. Fajn ale čo dnes ? Čo bude nasledovať po „generálnom štrajku“ ? Odstúpenie Fica a zmena vlády ani náhodou. Premiéra [...]

Vykoľajený vlak Českých dráh

Český vlak sa vykoľajil v Nemecku, skončil v piesku

23.11.2025 23:45

Na železničnej trati Karlovy Vary (ČR) - Johanngeorgenstadt (Nemecko) sa vykoľajil osobný vlak Českých dráh.

Nigeria / Mokwa /

Päťdesiatim z 300 unesených žiakov v Nigérii sa podarilo utiecť

23.11.2025 18:13

Ide o jeden z najväčších masových únosov v Nigérii.

Trump, Zelenskyj

Trump obvinil vedenie Ukrajiny, že nevyjadrilo žiadnu vďačnosť za americké snahy

23.11.2025 16:33

Znovu kritizoval svojho predchodcu Joea Bidena a Európe vyčítal, že ďalej kupuje ropu od Ruska.

Benjamin Netanjahu

Izrael útočil na Bejrút, zabili významného člena Hizballáhu

23.11.2025 16:18, aktualizované: 21:26

Libanon: Pri izraelskom útoku prišlo o život päť ľudí, 28 utrpelo zranenia