V Hollywoode vzbura ľudí proti umelej inteligencii

Aj v našich médiách sa mihla informácia o tom, že v Hollywoode začali štrajkovať scenáristi. Nie je ich málo, niekoľko desiatok, azda aj stoviek-veď Hollywood produkuje filmy v režime 7 dní v týždni 24 hodín denne. Filmové spoločnosti reagovali na štrajk pozastavením miezd počas obdobia, v ktorom bude štrajk scenáristov pokračovať.

Prečo hollywoodskí scenáristi štrajkujú ? Ako v každom povolaní, – pre nízke platy. A pre celkové zhoršenie podmienok a prestíže, v ktorom svoju prácu robia. V americkom filmovom priemysle v posledných 2-3 rokoch totiž dochádza ku zmenám, aké nastali v klasickom fabrickom kapitalizme v 19.storočí. Do výroby vtedy nastúpili nové, výkonné stroje schopné nahradiť viacero robotníkov a šetriť fabrikantom náklady. Robotníci na to reagovali spontánnymi revoltami, spojenými neraz s rozbíjaním nenávidených strojov.

Technický „pokrok“ sa už dávnejšie prelial z výrobných podnikov do administratívy, do služieb – a začal prenikať dokonca aj do umenia. Umelá inteligencia dnes už bežne robí umeleckú robotu aj u nás-u architektov ba neraz už aj u ilustrátorov detských kníh. Kompozičné programy sa používajú v hudbe. Nečudo, že sa programy začali využívať aj u scenáristov v americkom Hollywoode.

Americké filmové umenie je známe svojim schematizmom. U nás sme poznali umelecký schematizmus hlavne ako socialistickorealistický schematizmus 50-tych rokov. Hrdinovia práce a kapitalistickí lotri sa tam objavovali ako na montážnom dopravníku.. Sochy hrdinských budovateľov a udatných mnohodetných žien-matiek vznikali akoby vychádzali z výrobne prefabrikátov. . Mysleli sme si, že schematizmus je zlo, ktoré sa vyskytovalo iba u komunistov. Nie je to a nebola to pravda. Presne v tých istých časoch, keď u nás v umení zúril komunistický schematizmus, v USA vyvádzal schematizmus kapitalistický, predovšetkým filmový. V Hollywoode sa nakrúcali westerny s príbehmi podobnými ako vajce vajcu, neohrození šerifovia na jednej strane a vodcovia lúpežných bánd na druhej strane vyzerali, ako by ich jedna anglosaská mater mala. Rovnaké hlášky, rovnaká pantomimika, rovnaké úškrny a grimasy.

Z westernov sa schematizmus prelial do produkcie s vyššími umeleckými ambíciami. Americké romantické filmy sa zapĺňali rovnako vyzerajúcimi blondínkami s výrazne narúžovanými perami, ktoré zvádzali pomocou rovnakých erotických schém. Muži vo vypchatých oblekoch sa im dvorili rovnakými zvodcovskými pohľadmi, úškrnmi a mačovskými trikmi.

Tradičný filmový schematizmus Hollywoodu vrcholil filmami, v ktorých už hlavní hrdinovia miesto opakovania zaužívaných fráz a mimických trikov začali používať odvolávky, citáty či hlášky z iných amerických filmov, najmä tých oskarizovaných. Odvolávkou hrdinu súčasného filmu na hlášku hrdinu s nejakého staršieho filmu alebo napodobením známerj milostnej scény filmári ušetrili divákom čas a sebe peniaze. Američania odvolávkam a citátom rozumeli. Vedeli a vedia hneď o čo ide. -veď poznať deje a frázy z najsledovanejších hollywoodskych filmov je psou povinnosťou každého amerického vlastenca.

Éra klasických hraných filmov so živými hercami začala pred asi štvrťstoročím končiť a pomaly prechádzala a prechádza do diel s početným uplatnením prvkov animovaných filmov /bábkových, kreslených, kombinovaných/. Schematizácia výraziva živých i animovaných hrdinov sa tu dostala na ďalšiu oveľa vyššiu úroveň. Obrazovú stránku takýchto „filmov“ už produkovali a produkujú počítačové programy: grafické, pohybové, režijné. Filmové ateliéry vďaka schematizácii dokážu produkovať viac filmov za oveľa menej peňazí.

Posledným krokom americkej „umeleckej“ schematizácie je využívanie špeciálnych programov na tvorbu filmových scenárov. Počítačom urobený scenár sa nedá uplatniť v umelecky hodnotných tvorivých dielach. V tuctových poloanimovaných brakoch sa ale použiť dá. Rozhovor počitačovo riadenej jednej bábky s druhou počítačovo riadenou bábkou najlepšie zvláda režijný a strihový počítač.

Aj keď sa v Hollywoode scenáristické programy široko používajú, predsa len je ešte tu a tam práca živého scenáristu potrebná, Filmové štúdio dodá scenáristovi polovýrobok, ktorý on potom upraví, zdokonalí, poľudští. Áno poľudští, -ale za podstatne inú mzdu, než by dostal v prípade, keby bol scenárista autorom celého scenára od A po Zet.

Nižšia mzda a skracovanie priestoru pre vlastnú ľudskú tvorivú aktivitu je dôvod pre súčasné protesty hollywoodských scenáristov. Revolta autentických tvorcov je mi sympatická. Obávam sa ale, že je to už iba labutia pieseň starých dobrých filmových čias- bohužiaľ nielen v Hollywoode, ale aj inde vo svete. Vrátane Slovenska.

Už sa neviem dočkať, keď sa posadím s vrecom pukancov ku nejakej zábavnej hollywoodskej zmotanine. Lepšie povedané, keď naprogramujem svojho osobného robota, aby ten hollywoodsky skvost vypozeral za mňa. – A ja si za ten čas otvorím ošúchaný katolícky kalendár po starej mame alebo si prečítam ktovie po koľký raz niektorú s vynikajúcich Minárových esejí.

Huliak kontra preskakujúce gramoplatne

08.11.2025

Obdivujem ministra Huliaka, že včera na ta3 dokázal „diskutovať“ s dvoma preskakujúcimi gramoplatňami. Jednou bol starostka Karlovej Vsi a druhou kádehácky poslanec NRSR. Huliakovi oponenti evidentne prešli výcvikom konfliktnej komunikácie, t.j. riadeného škriepenia sa s politickým protivníkom. Jednou z techník, používanou v situácii nedostatku vlastných [...]

Žiadne rabovanie po bombardovaní, žiadne popravy: KLAMSTVÁ SERIÁLU DUNAJ, k vašim službám

07.11.2025

Pán Gažík, pán GR Markízy- nič proti vášmu biznisu. Len vás prosím, NECH SA PRI TOM NEKLAME. V rozpore s tým, čo bolo včera v seriáli Dunaj vašej tv, v Bratislave sa po bombardovaní NERABOVALO. A samozrejme, nekonali sa ŽIADNE VEREJNÉ POPRAVY. Nielen po rabovaní, ale ani nikdy počas existencie prvej SR-s výnimkou obdobia po vypuknutí povstania, keď SR okupovali Nemci. Tí [...]

Orgie slniečkárov: „verejnoprávne“ noviny STVR v utorok 4.novembra

04.11.2025

Poradie podľa STVR „NAJDôLEŽITEJŠÍCH“ správ: Opozícia žiada odvolať ministra zdravotníctva, lebo prokurátor povedal, že kauza záchraniek nebola v poriadku; novinári v STVR si myslia, že právny názor GP je písmo sväté – asi chudáčikovia nevedia, že o tom, čo je a čo nie je nezákonné, nerozhoduje právny názor žalobcu /prokurátora/ ale iba rozsudok [...]

Florida Crash

Šofér auta unikajúceho pred políciou narazil v Tampe do baru, hlásia štyri obete

08.11.2025 18:52

Osem ľudí utrpelo zranenia a ich stav je už stabilizovaný.

Donald Trump / Viktor Orbán /

Nevedia, na čom sa dohodli? Szijjártó hovorí o neobmedzenej výnimke na ruské energie, z Washingtonu znie čosi iné

08.11.2025 18:34, aktualizované: 18:59

Podľa MTI sa výnimka vzťahuje na plynovod TurkStream a ropovod Družba.

biden, trump

Trump podľa exprezidenta Bidena zničil Biely dom aj demokraciu

08.11.2025 17:54

„Vedel som, že Trump sa chystá zničiť krajinu, ale musím priznať, že som netušil, že tak spraví demolačnou guľou,“ povedal Biden.

vlk

Svorka vlkov v Česku napadla stádo oviec za bieleho dňa a na kraji mesta

08.11.2025 17:44

Ovce majiteľ má na pastvine s elektrickou ohradou.