V Hollywoode vzbura ľudí proti umelej inteligencii

Aj v našich médiách sa mihla informácia o tom, že v Hollywoode začali štrajkovať scenáristi. Nie je ich málo, niekoľko desiatok, azda aj stoviek-veď Hollywood produkuje filmy v režime 7 dní v týždni 24 hodín denne. Filmové spoločnosti reagovali na štrajk pozastavením miezd počas obdobia, v ktorom bude štrajk scenáristov pokračovať.

Prečo hollywoodskí scenáristi štrajkujú ? Ako v každom povolaní, – pre nízke platy. A pre celkové zhoršenie podmienok a prestíže, v ktorom svoju prácu robia. V americkom filmovom priemysle v posledných 2-3 rokoch totiž dochádza ku zmenám, aké nastali v klasickom fabrickom kapitalizme v 19.storočí. Do výroby vtedy nastúpili nové, výkonné stroje schopné nahradiť viacero robotníkov a šetriť fabrikantom náklady. Robotníci na to reagovali spontánnymi revoltami, spojenými neraz s rozbíjaním nenávidených strojov.

Technický „pokrok“ sa už dávnejšie prelial z výrobných podnikov do administratívy, do služieb – a začal prenikať dokonca aj do umenia. Umelá inteligencia dnes už bežne robí umeleckú robotu aj u nás-u architektov ba neraz už aj u ilustrátorov detských kníh. Kompozičné programy sa používajú v hudbe. Nečudo, že sa programy začali využívať aj u scenáristov v americkom Hollywoode.

Americké filmové umenie je známe svojim schematizmom. U nás sme poznali umelecký schematizmus hlavne ako socialistickorealistický schematizmus 50-tych rokov. Hrdinovia práce a kapitalistickí lotri sa tam objavovali ako na montážnom dopravníku.. Sochy hrdinských budovateľov a udatných mnohodetných žien-matiek vznikali akoby vychádzali z výrobne prefabrikátov. . Mysleli sme si, že schematizmus je zlo, ktoré sa vyskytovalo iba u komunistov. Nie je to a nebola to pravda. Presne v tých istých časoch, keď u nás v umení zúril komunistický schematizmus, v USA vyvádzal schematizmus kapitalistický, predovšetkým filmový. V Hollywoode sa nakrúcali westerny s príbehmi podobnými ako vajce vajcu, neohrození šerifovia na jednej strane a vodcovia lúpežných bánd na druhej strane vyzerali, ako by ich jedna anglosaská mater mala. Rovnaké hlášky, rovnaká pantomimika, rovnaké úškrny a grimasy.

Z westernov sa schematizmus prelial do produkcie s vyššími umeleckými ambíciami. Americké romantické filmy sa zapĺňali rovnako vyzerajúcimi blondínkami s výrazne narúžovanými perami, ktoré zvádzali pomocou rovnakých erotických schém. Muži vo vypchatých oblekoch sa im dvorili rovnakými zvodcovskými pohľadmi, úškrnmi a mačovskými trikmi.

Tradičný filmový schematizmus Hollywoodu vrcholil filmami, v ktorých už hlavní hrdinovia miesto opakovania zaužívaných fráz a mimických trikov začali používať odvolávky, citáty či hlášky z iných amerických filmov, najmä tých oskarizovaných. Odvolávkou hrdinu súčasného filmu na hlášku hrdinu s nejakého staršieho filmu alebo napodobením známerj milostnej scény filmári ušetrili divákom čas a sebe peniaze. Američania odvolávkam a citátom rozumeli. Vedeli a vedia hneď o čo ide. -veď poznať deje a frázy z najsledovanejších hollywoodskych filmov je psou povinnosťou každého amerického vlastenca.

Éra klasických hraných filmov so živými hercami začala pred asi štvrťstoročím končiť a pomaly prechádzala a prechádza do diel s početným uplatnením prvkov animovaných filmov /bábkových, kreslených, kombinovaných/. Schematizácia výraziva živých i animovaných hrdinov sa tu dostala na ďalšiu oveľa vyššiu úroveň. Obrazovú stránku takýchto „filmov“ už produkovali a produkujú počítačové programy: grafické, pohybové, režijné. Filmové ateliéry vďaka schematizácii dokážu produkovať viac filmov za oveľa menej peňazí.

Posledným krokom americkej „umeleckej“ schematizácie je využívanie špeciálnych programov na tvorbu filmových scenárov. Počítačom urobený scenár sa nedá uplatniť v umelecky hodnotných tvorivých dielach. V tuctových poloanimovaných brakoch sa ale použiť dá. Rozhovor počitačovo riadenej jednej bábky s druhou počítačovo riadenou bábkou najlepšie zvláda režijný a strihový počítač.

Aj keď sa v Hollywoode scenáristické programy široko používajú, predsa len je ešte tu a tam práca živého scenáristu potrebná, Filmové štúdio dodá scenáristovi polovýrobok, ktorý on potom upraví, zdokonalí, poľudští. Áno poľudští, -ale za podstatne inú mzdu, než by dostal v prípade, keby bol scenárista autorom celého scenára od A po Zet.

Nižšia mzda a skracovanie priestoru pre vlastnú ľudskú tvorivú aktivitu je dôvod pre súčasné protesty hollywoodských scenáristov. Revolta autentických tvorcov je mi sympatická. Obávam sa ale, že je to už iba labutia pieseň starých dobrých filmových čias- bohužiaľ nielen v Hollywoode, ale aj inde vo svete. Vrátane Slovenska.

Už sa neviem dočkať, keď sa posadím s vrecom pukancov ku nejakej zábavnej hollywoodskej zmotanine. Lepšie povedané, keď naprogramujem svojho osobného robota, aby ten hollywoodsky skvost vypozeral za mňa. – A ja si za ten čas otvorím ošúchaný katolícky kalendár po starej mame alebo si prečítam ktovie po koľký raz niektorú s vynikajúcich Minárových esejí.

Odstúpiť ! Odstúpiť ! Odstúpiť !

16.12.2025

Minister dopravy Jozef Ráž – okamžite odstúpiť ! Prečo ? Pretože: Na Kysuciach včera dokončili modernizáciu železničnej trate do Česka; Na Pohroní predvčerom dokončili modernizáciu železničnej trate B.Bystrica-Bratislava a vlak po nej opäť premáva bez prerušenia; Na Kysuciach zahájili práce na výstavbe posledného úseku diaľnice zo Žiliny do Poľska, vrátane [...]

Čudný svet manipulátora Braňa Krála

14.12.2025

Z dnešných tv diskusií stojí za zmienku pozoruhodná sonda do čudného sveta manipulátora Braňa Krála /“moderátora“ ta3/. Nádherný príklad ideovej predpojatosti či prepojenosti „našich“ médií na opozičné progresivistické a liberalistické strany. Dôkaz číslo jeden: Názov Králom vedenej diskusie odzrkadľuje rétoriku opozície. Vraj [...]

Minister Kamenický vedie nad opozíciou 3:0 !

13.12.2025

Včera po S&P a Fitch ponechala ekonomický rating SR v nezmenenej podobe aj agentúra Moody´s. SR má A3 so STABILNÝM výhľadom. Do tretice všetkého dobrého. „Ide o priaznivú správu, ktorá prichádza v období globálnej neistoty, spomalenia rastu najväčších obchodných partnerov SR“. Agentúra skonštatovala, že berie do úvahy konsolidačné úsilie vlády SR, [...]

Jens Stoltenberg

Bolo NATO blízko k vojne s Ruskom? Pre Pravdu odpovedal exšéf aliancie Jens Stoltenberg

17.12.2025 00:00

Bývalý generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg poskytol Pravde exkluzívny rozhovor.

Auto po zrážke s vlakom

Vlak prevalcoval auto na železničnom priecestí v Bratislave. Vodič včas unikol

16.12.2025 22:30

Na železničnom priecestí na Ivanskej ceste v Bratislave došlo v utorok k zrážke vlaku a auta.

Juraj Blanár, Petr Macinka

Macinka sa stretol s Blanárom: Česko bude rado spolupracovať so Slovenskom

16.12.2025 21:59

Podľa Macinku chce Česko sa spolupracovať so Slovenskom bez ohľadu na to, kto v tejto krajine vládne.

tatra moldava

Tatrovky za miliardu eur. V Moldave nad Bodvou ich plánujú vyrobiť 4000

16.12.2025 20:06

V Moldave nad Bodvou vyrobia v nasledujúcich štyroch rokoch 4000 vojenských nákladných vozidiel Tatra za viac ako miliardu eur.