Aktuálna hlava gréckokatolíckej cirkvi, vladyka arcibiskup Maxim sa pred veľkonočnými sviatkami veľmi ostro vyjadril proti ekumenickým bratom -pravoslávnym veriacim rešpektujúcim patriarchu Moskvy a celej Rusi, a ich otca Kirilla. Zaútočil na viac ako 150 miliónov pravoslávynch veriacich-v Rusku i po celom svete /vrátane SR/. Vyhlásil, že Kirill a celé ruské pravoslávie je v službách agresívneho ruského štátu. A že sa teda podieľa na všetkom, čo tento štát pácha na Ukrajine.
Arcibiskup Maxim reagoval na ruský raketový útok na ukrajinských dôstojníkov, chystajúcich sa v centre mesta Sumy prevziať vyznamenania. Maxim odsudzuje sumský útok, pretože bol vraj namierený proti civilnému obyvateľstvu, že sa odohral na Kvetnú nedeľu a pretože jeho tzv. kolaterálnymi obeťami boli aj ženy a deti. Podľa Maxima bolo osobitne odsúdeniahodné, tí zahynuvší civili práve vychádzali z božieho chrámu.
V Maximovej verzii nešťastnej udalosti v Sumách nie je ani slova o tom, že cieľom ruského útoku nebol boží chrám ale slávnostný ceremoniál-vyznamenávanie ukrajinských vojakov. Že sa takýto ceremoniál v čase útoku v centre Sumy naozaj konal, potvrdil pritom aj sumský primátor.
Arcibiskup Maxim má plné právo odsúdiť smrť civilných obyvateľov mesta Sumy. Sústrasť pri úmrtí niekoľkých žien a údajne aj dvoch detí je pochopiteľná. Tobôž, ak ide o sústrasť z úst cirkevného predstaviteľa.
Smutné však je, že arcibiskup Maxim rovnako dôrazne neodsúdil a rovnako široko neprezentoval svoje odsudzujúce stanovisko k dennodennému vraždeniu obyvateľov Gazy izraelskou armádou. Počet mŕtvych v Sumách je sotva tretinou dennej „dávky“ usmrtených civilov v Gaze.
Smutné je, že arcibiskup Maxim neodsúdil smrť ruských civilov, ktorí umreli pri ukrajinskom útoku na obytnú štvrť a na stanicu zdravotnej záchrannej služby v ruskom Kursku. Smutné je, že Maxim neodsúdil nedávne obsadenie a vyplienenie gornalského kláštora v pohraničí ruskej kurskej oblasti.
Smutné je, že arcibiskup Maxim neodsúdil útok ukrajinských policajtov na ruskú pravoslávnu cirkev na Ukrajine, že neodsúdil vyhnanie kňazov z Pečerskej Lavry, ich uväznenie a mučenie. Smutné je, že arcibiskup Maxim nevyjadril ľútosť nad násilným podriaďovaním ekumenických bratov z ruskej pravoslávnej cirkvi pod jurisdikciu tzv. ukrajinskej národnej pravoslávnej cirkvi.
Smutné je, že arcibiskup Maxim zaujal k sumskej tragédii jednostranné protiruské stanovisko. Smutné je, že sa na jeho stranu pridali aj dvaja biskupi rímskokatolíckej cirkvi na Východnom Slovensku-košický arcibiskup Bober a spišský biskup Trstenský.
Veľavážený arcibiskup Maxim, vieme že ste boli 20 rokov kňazom v ukrajinskom Ľvove. Vieme, že ste žili a pôsobili v meste, kde sa zrodil ukrajinský nacionalizmus a šovinizmus – a ich militantná odnož – banderizmus. Vieme, že ste pôsobili v meste, odkiaľ pochádza elita brutálnych brigád ako je napr. Azov. Vieme pochopiť, že ste bol vystavený vplyvu veľkoukrajinského šovinizmu. Toho šovinizmu, ktorý vo svojej rozpínavosti požaduje pripojenie k Ukrajine aj veľkých častí východného a severného Slovenska. Obávame sa, že ste ideológiou banderizmu vo Ľvove nasiakli. Nasvedčujú tomu mnohé vaše kroky od nástupu na arcibiskupský stolec. Bohužiaľ.
Veľavážený pán arcibiskup Maxim. Sám priznávate, že vaše kroky sa nemusia stretnúť s podporou u všetkých Slovákov, dokonca ani s podporou všetkých gréckokatolíkov či Rusínov. Priznávate, že si takto urobíte aj nepriateľov. /Čudné, ak sa arcibiskup priznáva, že svojimi krokmi šíri nepriateľstvo…/. Nuž, pán arcibiskup, máte pravdu. Vaše slová sa stretli s kritikou mnohých gréckokatolíkov. Osobitne na Strednom Slovensku /Horehronie, Gemer a i./, ale aj na Zemplíne a v Šariši resp. všade tam, kde žijú hrdí Slováci – aj keď rusínskeho pôvodu.
Pán arcibiskup Maxim, -uvedomte si, že nie ste hlavou západoukrajinských gréckokatolíkov v Ľvove. Teraz ste hlavou tisícov Slovákov a Rusínov gréckokatolíckeho vierovyznania na Slovensku. Na Slovensku, kde sa ľudia na konflikt na Ukrajine pozerajú objektívnejšie, vyváženejšie než v Ľvove. Slováci vidia konflikt na Ukrajine nie po banderovsky, -ale po slovensky.
Vaša vysokopreosvietenosť, vladyka pán arcibiskup Maxim, -uvedomte si, že žijete v krajine, kde väčšina národa považuje Rusov za bratský národ. Za národ, ktorý viackrát v dejinách pomohol Slovákom prežiť /protiturecké vojny, odboj v 1848 proti maďarským vojskám, odpor proti maďarizácii v období 1867-1918, podpora slovenským vojakom a partizánom v boji proti nemeckým okupantom, oslobodenie Slovenska …/. Pán arcibiskup Maxim, rešpektujte historické skúsenosti Slovákov a ich tradičné priateľstvo s ruským národom.
Pán arcibiskup Maxim – ak chcete, aby vaša misia na Slovensku bola úspešná, potom buďte nestranný, objektívny a vážte slová, ak sa máte vyjadrovať k veciam, ktorým, pri všetkej úcte, úplne nerozumiete.
Nech je akokoľvek, želáme vám, aby vás vo vašej duchovnej službe vždy a všade sprevádzal milostivý Pán Boh. Želáme vám príjemné preduchovnené prežitie veľkonočných sviatkov.
PS: Očkávali sme, že tu tento článok dlho nevydrží. Napriek tomu, že nie je voči arcibiskupovi Maximovi urážlivý, len trochu kritický. No čo už, aspoň vieme kto z pozadia aj na Slovensku „ťahá nitky“.
a cudujes sa? autor blogu siri vojnychtivu... ...
a co my mame s Gazou? blizsie je genocida,... ...
urcite je jeho postoj nepirovnatelne... ...
ved povedal len pravdu, rusko je vojnychtivy... ...
Honosné tituly pre objekt kritiky nepomohli.... ...
Celá debata | RSS tejto debaty